Edição atual



Volume 16, jan/jun 2018


Editorial

EDITORIAL (VOL. 16, JAN. - JUN. / 2018)

EDUARDO ALVES RODRIGUES; ENI PUCCINELLI ORLANDI
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RESUMO:


PALAVRAS-CHAVE:


ABSTRACT:


KEYWORDS:

Estudos

UMA ANÁLISE DA REPERCUSSÃO DE DISCURSOS DISCRIMINATÓRIOS NA MÍDIA, SOB A ÓTICA DA DINÂMICA SOCIAL

CLAUTON DE REZENDE
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RESUMO:
Levando-se em conta a repercussão que discursos discriminatórios têm nos veículos eletrônicos de imprensa, especialmente pelo debate que causa nas redes sociais, este trabalho se propõe a analisar a seletividade presente no conteúdo repercutido pela imprensa eletrônica, com o objetivo de tentar entender os aspectos culturais que determinam a inclusão e exclusão de discursos, a princípio, semelhantes. Para isso, utilizaremos da proposta de análise do discurso como uma dinâmica que promove mudanças sociais e teremos, como objeto de análise, um programa de televisão – conhecido como jogo dos pontinhos – que causou debate online, por possivelmente ter dado espaço para discursos discriminatórios.

PALAVRAS-CHAVE:
jogo dos pontinhos; discurso e mudança social; ateísmo; homofobia;

ABSTRACT:
Considering repercussion of discriminatory speeches on electronic press, especially due to the debate it causes in social networks, this paper proposes to analyze the selection present in the content reflected by the electronic press, with the aim of trying to understand cultural aspects that determine the inclusion and exclusion of speeches that are similar, a priori. For this, we will use the discourse analysis as a dynamic that promotes social change and we will have, as the object of analysis, a television show – known as “jogo dos pontinhos” – that caused online debate, possibly to give way to discriminatory speeches.

KEYWORDS:
jogo dos pontinhos; discourse and social change; atheism; homophobia;

A INCLUSÃO DAS QUESTÕES CULTURAIS AFRO-BRASILEIRAS NOS CURRÍCULOS DA EDUCAÇÃO SUPERIOR. UM ESTUDO NOS CURSOS DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS

FÁBIO LUIZ DE CARVALHO
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RESUMO:
Esse artigo trata da inclusão da questão racial nos Projetos Políticos Pedagógicos dos cursos de Ciências Contábeis como uma prática discursiva que se constitui historicamente. A hipótese é a de que, embora a Lei 10.639/2003 tenha sido fundamental para dar luz à luta do movimento social negro no Brasil, ainda há muito o que se modificar para que haja maior igualdade de condições entre brancos e negros. A fundamentação teórica foi a Análise de Discurso. Tratamos das origens da nação brasileira envolvendo os efeitos de sentidos que colocam em questão as maneiras como o negro tem sido visto e considerado na sociedade brasileira. Abordamos, também, o discurso da questão étnico-racial na educação no governo Lula, quando o estado abandonou o discurso da existência de uma cultura brasileira mestiça, determinando a inclusão no Projeto Político Pedagógico dos cursos de Ciências Contábeis as questões étnico-raciais.

PALAVRAS-CHAVE:
étnico-raciais, projeto pedagógico, ciências contábeis, análise de discurso;

ABSTRACT:
This article deals with the inclusion of the racial question in the Pedagogical Political Projects of the courses of Accounting Sciences as a discursive practice that is historically constituted. The hypothesis is that, although 10.639 / 2003 law was fundamental to giving light to the struggle of the black social movement in Brazil, there is such more to be modified to be greater equality of conditions between whites and blacks. We use as theoretical basis the Discourse Analysis. We spoke of the origins of the Brazilian nation involving the effects of meanings that call into question the ways in which black has been seen and considered in Brazilian society. We deal with ethnic-racial discourse in education in the Lula government, when the state abandoned the discourse of the existence of a mix Brazilian culture, determining the inclusion in the Pedagogical Political Projects courses in accounting sciences of ethnic-racial issues.

KEYWORDS:
ethnic-racial, pedagogical project, accounting sciences, speech analysis;

CONSTRUÇÃO DE UM OBJETO DE DISCURSO E MEMÓRIA DISCURSIVA: O EXEMPLO DE CONSTANTINOPLA NOS RELATOS DE VIAGEM DO SÉCULO XVIII

RACHELE RAUS
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RESUMO:
A partir da minha tese de doutorado, tenho me debruçado sobre a análise de relatos de viagens, principalmente sobre os discursos que os viajantes franceses teceram em torno de turcos e turcas a partir do século XVI até primeira metade do século XIX. Voltarei a isso fazendo a seguinte pergunta: de que maneira Constantinopla é descrita pelos viajantes no século XVIII quando prevalece um orientalismo de gabinete sobre o orientalismo de campo (AA.VV. 1998: 15)? Como um objeto se constrói em discurso?

PALAVRAS-CHAVE:
relatos de viagens; descrição de Constantinopla; orientalismo; objeto de discurso;

ABSTRACT:
Depuis ma thèse de doctorat, je me suis penchée sur l’analyse des récits de voyage, notamment sur les discours que les voyageurs français ont tissu autour des Turcs et des Turques à partir du XVIème à la première moitié du XIXème siècle. Je vais donc y revenir en posant la question suivante : de quelle manière Constantinople est-elle décrite par les voyageurs au XVIIIème siècle quand un orientalisme de cabinet l’emporte sur l’orientalisme de terrain (AA.VV. 1998 : 15) ? Comment un objet se construit en discours ?

KEYWORDS:
récits de voyage; description de Constantinople; orientalisme; objet de discours;

O CONHECIMENTO COMO PRODUTO: UMA ANÁLISE DISCURSIVA DAS PROPAGANDAS DE CENTROS UNIVERSITÁRIOS PARTICULARES

ALINE MARIA MIGUEL KAPP-BARBOZA; FERNANDA CORREA SILVEIRA GALLI
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RESUMO:
O objetivo desta abordagem é compreender os efeitos de sentido dos/nos discursos de propagandas de divulgação de cursos superiores de centros universitários particulares da região de São José do Rio Preto, veiculadas em meio virtual. Com base na perspectiva da Análise do Discurso de linha francesa, analisamos as propagandas de forma a discutir como elas anunciam a oferta de conhecimento por meio de um discurso atravessado por formações discursivas mercadológicas. Levando-se em consideração que os efeitos de sentido são: (i) produzidos na/pela língua, (ii) evidenciados na/pela história, por efeitos ideológicos, e (iii) construídos pelos sujeitos, buscamos, portanto, refletir sobre os deslizamentos de sentido das propagandas por efeito metafórico (PÊCHEUX, 1997).

PALAVRAS-CHAVE:
discurso; sentidos; efeito metafórico; conhecimento;

ABSTRACT:
The aim of this article is to understand the meaning effects of/in the discourses of advertisements of higher education courses of private universities from São José do Rio Preto region, conveyed by a virtual environment. Based on the perspective of French Discourse Analysis we analyze the advertisements in order to discuss how they announce the supply of knowledge through a discourse crossbred by marketing discursive formations. Taking into account that the meaning effects are: (i) produced in/through the language, (ii) evidenced in/by history, by ideological effects and (iii) constructed by the subjects, we seek, therefore, to reflect on the slides of senses of the advertisements caused by metaphorical effect (PÊCHEUX, 1997).

KEYWORDS:
discourse; senses; metaphorical effect; knowledge;

A EXPANSÃO ARGUMENTATIVA NA ESCRITA DE MULTIMODAL ESSAYS NA GRADUAÇÃO EM LETRAS LÍNGUA INGLESA

LEANDRA MARIA DA SILVA DIAS; MARIA CRISTINA CALDAS DE CAMARGO LIMA DAMIANOVIC
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RESUMO:
Este artigo objetiva discutir a relevância da multimodalidade (KRESS, 2003) na expansão da argumentação (LIBERALI, 2013) quando da produção escrita de Multimodal Essays na graduação de Letras – Língua Inglesa (Lic.), o que implica investigar a relevância e a contribuição que a Pedagogia dos Multiletramentos (KALANTZIS; COPE, 2009), com foco na multimodalidade de textos, pode trazer para o ensino de língua estrangeira no contexto universitário. Essa discussão emerge de uma inquietação relacionada à distância entre as práticas de linguagem em contextos acadêmicos e o uso real da língua na Modernidade Recente (MOITA LOPES, 2013). Surge de uma proposta de trabalho realizada na UFPE, na graduação em Letras-Inglês (Lic.) pelo grupo de pesquisa LIGUE/CNPq (Linguagem, Língua, Escola e Ensino), com o intuito de aproximar as práticas pedagógicas de ensino de língua inglesa das necessidades de linguagem dos alunos nos tempos atuais. Os dados focais deste estudo estão voltados para a experiência vivenciada na disciplina de Inglês VI, no curso de Letras-Inglês (Lic.), baseada na Pedagogia dos Multiletramentos com foco na multimodalidade. O corpus discutido é composto por três versões de um multimodal essay escrito por um aluno focal. Na discussão da análise, nos voltamos para a expansão argumentativa ocorrida na escrita em três versões desses textos focais, tendo como elementos norteadores alguns dos aspectos enunciativos, discursivos e linguísticos da linguagem argumentativa (LIBERALI, 2013). As análises iniciais demonstram que o entrelaçamento dos estudos sobre Argumentação e Multimodalidade pode se configurar como uma resposta interessante para as recentes demandas teórico-metodológicas emergentes da sala de aula atual.

PALAVRAS-CHAVE:
produção escrita; multimodalidade; expansão argumentativa; ensino; língua inglesa;

ABSTRACT:
This article aims to discuss the relevance of Multimodality (KRESS, 2010) in the expansion of argumentation (LIBERALI, 2013) in written multimodal essays in the Language Arts Undergraduate course. This implies investigating the relevance and contribution the Pedagogy of Multiliteracies (KALANTZIS; COPE, 2009), focusing on multimodality of texts, can bring to the teaching of foreign languages in an academic context. This discussion emerges from a concern about the gap between language practice in academic contexts and the real use of language in Recent Modernity (MOITA LOPES, 2013). It is based on a project which took place at UFPE, on the Language Arts Undergraduate course conducted by the research group LIGUE/CNPq (languages, school and teaching) focused on uniting pedagogical practices and the real needs of current times students. The corpus discussed is composed of three versions of a multimodal essay written by one of the focal students. For the data analysis, we focus on the argumentative expansion that occurred throughout the three versions of this focal multimodal essay, having as guiding elements the enunciative, discursive and linguistics aspects of the argumentative language (LIBERALI, 2013). Initial analysis showed that the intertwining of Argumentation and Multimodality studies can be conceived as an interesting response to the recent emerging theoretical-methodological demands of the current classroom.

KEYWORDS:
writing; multimodality; argumentative expansion; teaching; language;

DE AMARILDO AO HAITI: REFLEXÕES SOBRE UNIVERSALIDADE E MEMÓRIA EM TORNO DE DUAS HASHTAGS

DEBORAH PEREIRA
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RESUMO:
Este trabalho objetiva compreender, à luz da Análise de Discurso, como opera a hashtag #SomosTodos(Amarildo, Maju, etc.). Partindo de #SomosTodosAmarildo, a reflexão empreendida aborda o funcionamento das hashtags sob a ordem da circulação de sentidos (ORLANDI, 2001) e as relaciona com a noção de arquivo (PÊCHEUX, 1981). Além disso, o artigo propõe pensar a hashtag em análise sob a perspectiva da Universalidade colocada também por Pêcheux (1975, 1982), discutindo o caráter homogêneo de sua estrutura – que é ressignificado através da Memória (COURTINE, 1981) por outro acontecimento discursivo: #NinguémÉHaiti. Assim, as noções de efeito metafórico (PÊCHEUX, 1990) e sentidos em fuga (ORLANDI, 2012) também são mobilizadas e permitem refletir sobre um encontro entre Amarildo e Haiti.

PALAVRAS-CHAVE:
hashtag; deriva; memória; universalidade;

ABSTRACT:
This paper aims to understand, in the light of Discourse Analysis, how the hashtag #SomosTodos (Amarildo, Maju, etc.) operates. Starting from #SomosTodosAmarildo, the reflection undertaken deals with the operation of hashtags under the order of the circulation of meanings (ORLANDI, 2001) and relates them to the notion of archive (PÊCHEUX, 1981). In addition, the article proposes to think of the hashtag in analysis from the perspective of Universality also posed by Pêcheux (1975, 1982), discussing the homogenous character of its structure – which is re-signified through Memory (COURTINE, 1981) by another discursive event: #NinguémÉHaiti. Thus, the notions of metaphorical effect (PÊCHEUX, 1990) and meanings on the run (ORLANDI, 2012) are also mobilized and allows reflecting on a meeting between Amarildo and Haiti.

KEYWORDS:
hashatg; drift; memory; universality;

NO ENTREMEIO DA ANÁLISE DE DISCURSO E DA PSICANÁLISE: AS BORDAS DO REAL

ALINE BEDIN JORDÃO; VERLI PETRI
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RESUMO:
Considerando que há um real da língua, da história e do sujeito, busca-se uma aproximação da noção de “real” na interlocução da Análise de Discurso com a Psicanálise. Para tanto, concebe-se a língua afetada pelo inconsciente e pela história, subvertendo a ideia de unicidade; entende-se o sujeito dividido e evanescente. O real do sujeito remete ao seu saber não-sabido que não cessa de não se inscrever e aos efeitos da ideologia nas posições-sujeito. No que tange à história, infere-se que somente as suas versões são acessadas, pois apagamentos e silenciamentos operam e significam. O real da história está na dimensão do inenarrável. Em sua relação com o real, sujeitos, sentidos e história são constitutivamente dispersos, questão que demanda uma leitura de quem ocupa a posição de analista.

PALAVRAS-CHAVE:
real; língua; sujeito; história;

ABSTRACT:
Considering that there is a real of language, history and subject, we seek an approximation of the notion of "real" in the interlocution of Discourse Analysis with Psychoanalysis. For that, the language affected by the unconscious and by history is conceived, subverting the idea of oneness; the subject is understood by divided and evanescent. The subject's real refers to his unknowable knowledge that never ceases to be inscribed and to the effects of ideology in the subject-positions. In terms of history, it is inferred that only its versions are accessed, since erasures and muting operate and signify. The real of history lies in the dimension of the unmentionable. Since in their relationship with the real, subjects, senses and history are constitutively dispersed, an issue that demands a reading of who occupies the position of analyst.

KEYWORDS:
real; language; subject; history;

MEMÓRIA DE SENTIDOS E RUPTURAS EM TORNO DA ARGUMENTAÇÃO

DÉBORA MASSMANN
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RESUMO:
Este estudo busca analisar o(s) sentido(s) produzido(s) em torno da palavra “argumentação” a fim de estabelecer a história deste conceito a partir da segunda metade do século XX. Para realizar esta pesquisa, organizou-se um corpus que é composto por três obras distintas. Como dispositivo teórico-analítico, utiliza-se os pressupostos da Semântica do Acontecimento, tal como proposta por Guimarães (2002), que compreende que o estudo do sentido da linguagem deve levar em consideração as condições sócio-históricas e ideológicas em que o acontecimento enunciativo foi produzido. Nessa perspectiva, este estudo contribui para a produção de um saber sobre a história do conceito de argumentação e busca compreender o seu lugar no domínio científico da atualidade em que argumentação apresenta-se como elemento constitutivo de toda e qualquer prática discursiva.

PALAVRAS-CHAVE:
argumentação; retórica, memória, acontecimento, sentidos;

ABSTRACT:
This study intends to analyse the meaning(s) hold around the word “argumentation” in order to stablish the history of this concept from the second behalf of the twentieth century. To have the research done, it was organized a corpus with three different works published. As a theoretical-analytical method, there have been used assumptions of the **Semantics of happening**, as presented by Guimarães (2002), who understands that the study of the language meaning must consider the social-historical and ideological conditions in which the enunciative happening has been produced. In this perspective, this study contributes to the production of a knowledge about the history of the argumentation concept and tries to comprehend its place in the scientific field nowadays when the argumentation is held as the constitutive element of all and any discursive practice.

KEYWORDS:
argumentation, rhetoric; memory, happening, meanings;

DESAFIANDO A VOCAÇÃO DA METRÓPOLE: UMA ANÁLISE DOS DISCURSOS PRESENTES NAS DISPUTAS PELO USO DA AVENIDA PAULISTA NA CIDADE DE SÃO PAULO

ANTONIO FAGNER DA SILVA BASTOS; SÉRGIO CARVALHO BENÍCIO DE MELLO
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RESUMO:
Em 2015, a Prefeitura de São Paulo resolveu fechar a Avenida Paulista para os veículos automotores e abrir para as pessoas aos domingos e feriados. A medida gerou diversos embates entre grupos contrários e favoráveis. O objetivo do artigo é identificar que discursos estiveram presentes na ressignificação do uso do espaço da Avenida Paulista na cidade de São Paulo. No trabalho, de caráter qualitativo, usamos de fontes secundárias para construção do arquivo de pesquisa. Para identificarmos os discursos presentes na abertura da Avenida Paulista, fizemos uso da Análise do Discurso Foucaultiana (ADF) como método. Os resultados apontaram que vivência urbana, participação social, respeito à vocação da cidade para os fluxos e má gestão foram os discursos que permearam o embate, o que reverbera na disputa pelo modelo ideal de cidade que os sujeitos envolvidos defendem.

PALAVRAS-CHAVE:
Avenida Paulista; planejamento urbano; Foucault

ABSTRACT:
In 2015, the City of São Paulo decided to close Avenida Paulista for motor vehicles and open to people on Sundays and holidays. The measure has generated conflicts between opposing and favorable groups. The purpose of this article is to identify which discourses were present in the redetermination of the use of the Paulista Avenue space in the city of São Paulo. In this work, which is qualitative, we use secondary sources to construct the research file. To identify the discourses present at the Paulista Avenue opening, we used the Foucaultian Discourse Analysis (ADF) as a method. The results showed that urban living, social participation, respect to the vocation of the city for the and insufficient public management were the speeches that permeated the conflict, which reverberates in the dispute for the ideal model of city that the subjects involved defend.

KEYWORDS:
Paulista Avenue; urban planning; Foucault

INOVAR PARA (NÃO) MUDAR: LÍNGUA, ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL, EDUCAÇÃO

LUIZA KATIA ANDRADE CASTELLO BRANCO
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RESUMO:
Em texto anterior, observamos como o discurso da inovação aparece imbricado ao do empreendedorismo, e demos visibilidade ao funcionamento da forma material "inovação" como um pré-construído, que, em seu processo de produção de sentido apontou para o campo do econômico/financeiro. Refletimos, ainda, sobre o modo discursivo de pensar e realizar inovação na academia, a partir do projeto de uma enciclopédia e da construção de um arquivo. No texto para essa revista, buscamos compreender como o discurso "sobre" e "da" inovação atravessa/sustenta o da educação. Nossos gestos de análise vão na direção de mostrar como as discursividades produzidas por organizações internacionais (forma-histórica espaço de direito, BRANCO, 2013) – tais como a UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) – se sustentam no discurso da 'inovação empreendedora' e comparecem nos documentos por elas produzidos, apontando para um vínculo com exigências socioeconômicas, muitas das quais impostas pelo mercado externo; e (re)produzem efeitos de sentido para inovação, produção de conhecimento e educação que se circunscrevem à nova ordem política da globalização que reconhece como crescente o poder das organizações supranacionais que ajudam a definir uma nova forma de produção global, com seus regimes de exploração e controle característicos dessa ordem mundial contemporânea (HARDT; NEGRI, 2010). Ou seja, desconhecendo a linguagem como prática de sentidos inscrita na história, e ignorando um modo de refletir sobre Educação que considera, entre outras coisas, a abertura e a opacidade da história e do simbólico (ORLANDI).

PALAVRAS-CHAVE:
língua, organização internacional, educação, inovação;

ABSTRACT:
In a previous text, we observed how the discourse of innovation appears linked to that of entrepreneurship. At that time we showed the functioning of the material form "innovation" as a pre-built, which in its production of meaning process pointed to the field of Economics / Finance. We also reflect on the discursive way of thinking and performing innovation in the university, from the design of an encyclopedia and the construction of a discursive archive. In the text for this journal, we seek to understand how the discourse "about" and "of" innovation crosses / sustains that one of education. Our gestures of analysis aim at the way the discursiveness produced by international organizations (form-historical space of law, BRANCO, 2013) – such as UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) – sustains/crosses 'entrepreneurial innovation' discourse and appear in the documents produced by them, pointing to a link with socioeconomic requirements, many of which are imposed by the external market. We also analyze how this discursiveness (re)produces meaning effects for innovation, production of knowledge and education that are confined to the new political order of globalization that recognizes as growing the power of supranational organizations that help to define a new form of global production with its exploitation and control regimes in this contemporary world order (HARDT; NEGRI, 2010). That is, ignoring language as a practice of meaning inscribed in history, and ignoring a way of reflecting on Education that considers, among other things, the openness and opacity of history and symbolic (ORLANDI).

KEYWORDS:
language, international organization, education, innovation;

ENTRE LETRAS, O MUNDO

ENI PUCCINELLI ORLANDI
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RESUMO:
Este texto interroga o que é fazer Letras no mundo atual, mundo feito de contradições, mundo da quantidade, das tecnologias, da chamada sociedade do conhecimento, dividindo seu espaço com o empreendedorismo. Marcas da mundialização por toda parte, em uma sociedade que se balança historicamente entre o multilinguismo e a língua única; entre o analfabetissmo oficial e as expectativas do digital, que se repete, mas que também promove a invenção do grafismo da letra e se expande vigorosamente, sem pedir licença. Nestas condições, nos perguntamos: que sujeito do conhecimento estamos formando, pelo trabalho com a língua, com as línguas, com a literatura, e como ele afetará a sociedade com seu trabalho, com sua prática? Nosso objetivo é, assim, ao instalar um Curso de Letras, compreendermos em forma atual, como se institucionaliza a relação dos sujeitos com a(s) língua(s) e que parte aí tomam as Instituições, o Estado e os discursos que ele produz. E como podemos nos mexer nesta conjuntura? Desse modo, procuramos mostrar como o estudo da língua, e de seu conhecimento, pode nos "falar" de nossa sociedade e de nossa história, assim como do que resulta como ideias que se constituem e nos acompanham ao longo dessa história. Produzir conhecimento sobre Letras é mexer com o que elas significam, ao nos significarem, em sua omnipresença no mundo. E isto traz uma enorme possibilidade de ação como também uma grande responsabilidade de decisões na prática deste conhecimento.

PALAVRAS-CHAVE:
Letras; sociedade; sujeito; conhecimento; linguagem;

ABSTRACT:
This text interrogates what it is to do Letters in today's world, world made of contradictions, world of quantity, of technologies, of the so-called knowledge society, whose space is divided with entrepreneurship. Imprints of globalization everywhere, in a society that historically balances between multilingualism and the single language; between official illiteracy and digital expectations, which is repeated, but also promotes the invention of letter graphics and expands vigorously, without asking permission. In these conditions, we ask ourselves: what subject of knowledge are we forming, by working with language, with languages, with literature, and how will it affect society with its work, with its practice? Our objective is, therefore, when installing a Course of Letters, to understand, in a current way, how the relations between subjects and language(s) become institutionalized and what part in this process is due to Institutions, to the State and to the discourses that they produce. And how can we move in this situation? In this way, we try to show how the study of language and the study of its knowledge can "tell" us about our society and our history, as well as about what results as ideas that are constituted and accompany us throughout that history. To produce knowledge about Letters is to deal with what they signify while signifying us in their omnipresence in the world. And this brings an enormous possibility of action as well as a great responsibility while making decisions within the practice of this knowledge.

KEYWORDS:
Letters; society; subject; knowledge; language;

O LINCHADO E A PRODUÇÃO DO CORPO CRIMINOSO

GUILHERME FERRAGUT
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RESUMO:
Em 3 de maio de 2014, a dona de casa Fabiane Maria de Jesus, 33 anos, foi linchada no bairro Morrinhos 4, no Guarujá, Estado de São Paulo. Este trabalho tem como objetivo tratar do processo de discursivização do linchamento como acontecimento através da Análise de Discurso de linha francesa, que encontra Michel Pêcheux como fundador e Eni Orlandi como representante de tal filiação no Brasil. Como significa o ato de linchar? Através da Análise de Discurso, como os sentidos significam o corpo linchado? Estas são algumas das questões que serão problematizadas, produzindo sobre elas gestos de interpretação.

PALAVRAS-CHAVE:
linchamento; Guarujá; Análise de Discurso;

ABSTRACT:
On May 3, 2014, housewife Fabiana Maria de Jesus, 33, was lynched in the Morrinhos 4 neighborhood in Guarujá, State of São Paulo. This paper aims to deal with the process of discursivization of lynching as an event through French discourse analysis, which has as founder Michel Pêcheux and Eni Orlandi as the main representative in Brazil. What does the act of lynching mean? Through Discourse Analysis, how do the senses mean the body lynched? These are some of the issues that will be problematized, producing gestures of interpretation.

KEYWORDS:
lynching; Guarujá; Discourse Analysis;

Seção Temática

SEÇÃO TEMÁTICA: DISCURSO ARTE E LITERATURA (PARTE I)

EDITORIA EXECUTIVA
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RESUMO:
Esta seção temática proposta para integrar o vol. 16 da Revista Entremeios acolheu artigos que, a partir de perspectivas que consideram o funcionamento da linguagem na sociedade, tematizam as relações entre o discurso e produções artístico-literárias. Pesquisadores de diversas áreas aí inscritos submeteram trabalhos que, por meio de diferentes materiais, têm a arte e/ou a literatura, em seus diversos aspectos, como objetos de estudo, abordando questões discursivas em corpora artísticos e/ou literários, analisando especificidades da arte, da literatura, da poesia em elaborações teórico-metodológicas que se inscrevem ou que se relacionam de algum modo com o campo das ciências da linguagem (elaborações, por exemplo, discursivas, psicanalíticas, históricas, sociológicas etc.), propondo reflexões que levam à compreensão das possíveis relações entre linguagem e literatura (prosa ou poesia) e/ou arte. A seção objetivou reunir contribuições para o estudo do artístico e/ou do literário pensados em sua constituição e funcionamento produzidos na relação com o funcionamento da linguagem, com o discursivo, em face à sociedade, à história, ao político. Objetos diversos e enfoques plurais a partir dos quais vislumbrou-se um horizonte comum: a consideração da arte e/ou da literatura como algo que toca o político, o linguageiro, o inconsciente, o real.

PALAVRAS-CHAVE:
discurso; arte; literatura; político; sociedade;

ABSTRACT:
This thematic section proposed to integrate vol. 16 of the journal Entremeios hosted articles that, from perspectives that consider the functioning of the language in the society, themed the relations between discourse and artistic-literary productions. Researchers from different fields submitted papers that, through different materials, have art and / or literature, in their various aspects, as objects of study, addressing discursive issues in artistic and / or literary corpora, analyzing the specificities of art , of literature, of poetry in theoretical and methodological elaborations that are inscribed or related in some way to the field of language sciences (eg, discourse, psychoanalysis, history, sociology etc.), proposing reflections that lead to understanding possible relationships between language and literature (prose or poetry) and / or art. The section aimed to gather contributions to the study of the artistic and / or literary thought in its constitution and functioning produced in the relationship with the functioning of language, of the discursive, in the face of society, history, and of the political constitution of meaning. Diverse objects and plural approaches from which a common horizon has been glimpsed: the consideration of art and / or literature as touching the political, the linguistic, the unconscious, the real.

KEYWORDS:
discourse; art; literature; political; society;

O DISCURSO LITERÁRIO DO INTELECTUAL PERIFÉRICO: ALGUMAS CONSIDERAÇÕES

CLEBER JOSÉ DE OLIVEIRA
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RESUMO:
Nas últimas décadas o contexto sociopolítico brasileiro fez germinar uma manifestação literária autodenominada literatura periférica. Esta é quase que exclusivamente produzida por escritores oriundos de periferias urbanas dos grandes centros. Partindo desse pressuposto, o presente artigo busca descortinar como se manifestam as relações de representação e autorrepresentação nessa forma de narrativa em detrimento ao modo utilizado pelos modernistas de representação das camadas menos abastadas. Entende-se aqui que essa nova manifestação literária colide com a chamada Tradição Modernista, onde autores como Graciliano Ramos, Clarice Lispector, João Cabral, Guimarães Rosa, entre outros, pertencentes a classes sociais altamente letradas produziram uma literatura que tomou para si a função de representar as classes marginalizadas (principalmente o nordestino, o sertanejo e o negro favelado). Fez isso por meio de um discurso alocado na boca de personagens subalternamente caracterizados tais como Fabiano, de Vidas Secas (1938); Macabéa, de A Hora da Estrela (1977); Severino, de Morte e Vida Severina (1955-6) e Riobaldo, de Grande Sertão: Veredas (1956). Com o espraiamento dessa tradição, a função que desempenhava seus intelectuais (o de representante das classes subalternas) fica vaga, e esse é o norteador da hipótese principal aqui levantada, a saber: essa função, que por muito tempo foi desempenhada pelos intelectuais modernista, é, agora, reivindicada e tomada por indivíduos oriundos das margens sociais, os intelectuais periféricos, porém, com diferentes intenções.

PALAVRAS-CHAVE:
discurso literário; contemporaneidade; intelectual periférico; representação; autorrepresentação;

ABSTRACT:
In the last four decades the Brazilian sociopolitical context has generated a literary manifestation, self-described as peripheral literature. Almost exclusively produced by writers from urban outskirts of major centers. Based on this assumption, the present work seeks to unveil how they manifest themselves to the relations of representation and self-representation in this form of narrative, to the detriment of the mode of representation used by the modernists. It is understood here that this new literary manifestation collides with the so-called Modernist Tradition, where authors such as Graciliano Ramos, Clarice Lispector, João Cabral, Guimarães Rosa, among others, belonging to highly literate social classes produced a literature that took the function of Represent the marginalized classes (mainly the northeastern, the sertanejo and the black favelado). He did this through a discourse in the mouth of subalternly characterized characters (possibly a consequence of non-literacy as soon as non-literacy), as Fabiano of Dry Lives (1938); Macabéa, from A Hora da Estrela (1977); Severino, of Death and Vida Severina (1955-6) and Riobaldo, of Grande Sertão: Veredas (1956). With the spread of this tradition, the function played by its intellectuals (the representative of the subaltern classes) is vague. This is the guiding principle of the main hypothesis raised here, namely: this function, which for a long time was performed by the modernist intellectuals, is now claimed and taken by individuals from the social margins (the marginal intellectual), but with different intentions.

KEYWORDS:
literary discourse; contemporaneity; peripherical intellectual; representation; self-representation;

ANÁLISE DO DISCURSO E LITERATURA: UM DIÁLOGO POSSÍVEL NO ROMANCE O DIA EM QUE MATEI MEU PAI, DE MARIO SABINO

CEZAR ROBERTO VERSA; ALEXANDRE SEBASTIÃO FERRARI SOARES
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RESUMO:
A interface teórica constitui a Análise do Discurso de linha francesa (AD), por meio de teorias como a linguística, o materialismo histórico e a psicanálise. Ao destituir o caráter da intencionalidade, produz um distanciamento em relação a obras artísticas, as quais se demarcam na subjetividade. O presente artigo traz como problema de pesquisa essa situação conflituosa ao propor uma análise de um texto literário por meio da AD. Toma-se como corpus a obra O dia em que matei meu pai, de Mario Sabino, um romance cuja inscrição de efeitos de sentido se estabelece no nível de um discurso psicanalítico. A partir de uma Sequência Discursiva, demonstram-se os efeitos de sentido advindos de formações ideológicas e discursivas de vários níveis: do senso comum, do religioso e do científico.

PALAVRAS-CHAVE:
Análise do Discurso; literatura; efeitos de sentido; psicanálise; parricídio;

ABSTRACT:
The theoretical interface constitutes the Discourse Analysis, of French Line (AD), through theories such as linguistics, historical materialism and psychoanalysis. By removing the character of intentionality, it produces a distance from artistic works, which are demarcated in subjectivity. This paper presents as a research problem this conflicting situation when proposing an analysis of a literary text through AD. It takes as a corpus the book The day I killed my father, by Mario Sabino, a novel whose inscription of meaning effects is established at the level of a psychoanalytic discourse. From a Discursive Sequence we demonstrate the effects of sense coming from Ideological and Discursive Formations of several discursive levels: of the common sense, the religious and the scientific.

KEYWORDS:
Discourse Analyses; literature; meaning effects; psychoanalysis; parricide;

MANUSCRITOS DE ÉMILE BENVENISTE: UM PERCURSO NA E PELA POÉTICA DE BAUDELAIRE

CÁRMEN LÚCIA HERNANDES AGUSTINI; JOÃO DE DEUS LEITE
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RESUMO:
Os manuscritos de Émile Benveniste sobre a poética de Baudelaire devem ser tratados como notas de pesquisa. Nessa condição, essas notas mapeiam caminhos percorridos por Benveniste no processo de pesquisa, mas não estabelecem nem determinam a sua posição sobre o funcionamento da língua na poética nem sobre o funcionamento poético da língua. Assim sendo, objetivamos, no presente artigo, mapear um caminho que, aos nossos olhos, mostrou-se instigante e inovador ante a conjuntura da época. Considerando a poética uma das formas complexas de discurso, estar-se-ia ante a um funcionamento específico da língua na sociedade. Esse funcionamento ultrapassaria a noção saussuriana de signo como princípio único de explicação, já que sua função não se reduziria ao (com)partilhamento de uma certa compreensão da realidade. Diante do exposto, analisamos um conjunto de notas, a fim de (re)traçar esse percurso de Benveniste dentre outros possíveis de ali serem vislumbrados. O interesse por esse percurso, em detrimento de outros, respalda-se na relação inalienável com a linguística geral de Émile Benveniste, já que, nesse percurso, é o ponto de vista do linguista que está em jogo.

PALAVRAS-CHAVE:
manuscritos; poética; referência; funcionamento; língua; signo; ícone;

ABSTRACT:
Benveniste's manuscripts on Baudelaire's poetics should be treated as research notes. Under such a perspective, these notes map the paths Benveniste has taken concerning his own research process. These notes, however, do not establish or determine his position about the functioning of language in the Poetics. They do not show his position about the poetic functioning of language either. Taking these considerations into account, this article aims to map out a path that has been instigating and innovative to what concerns Benveniste’s historical time. The Poetics, as one of the complex forms of discourse, shows a specific functioning of language in society. Seen as an operation, this specific functioning of language in society would go beyond the Saussurean notion of sign as a single principle of explanation. This is so since its function would not be reduced to sharing a certain understanding of reality. Having that in mind, I analyze a set of notes in order to (re)trace Benveniste 's process of research among other possible to be glimpsed. Our interest is based on the inalienable relationship with Benveniste's General Linguistics. Therefore, in this research process, it is the point of view of the linguist that is at stake.

KEYWORDS:
manuscripts; poetics, reference; language functioning, language; sign; icon;

HETEROGENEIDADE DISCURSIVA DO/NO ROMANCE VIDAS SECAS: AS VOZES DISCURSIVAS CONSTITUINTES DOS SUJEITOS-FABIANO

VIVIANE DINÊS DE OLIVEIRA RIBEIRO BARTHO; AMANDA MARIA BICUDO DE SOUZA
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RESUMO:
A visão de língua apenas enquanto sistema de signos com sentido imanente limita a leitura crítica. Reservar ao texto literário a propriedade da pluralidade de sentido, restrita à conotação e à ambiguidade estilística, não é suficiente. Torna-se necessário compreender a língua como semanticamente opaca, em que o interdiscurso incide sobre os efeitos de sentidos. A concepção de sujeito também se altera para a de sujeito cindido, heterogêneo e atravessado pelo inconsciente. Assim, objetiva-se analisar o romance “Vidas Secas”, de Graciliano Ramos, à luz da Análise do Discurso Francesa, a fim de se propor uma leitura crítica da constituição discursiva e, portanto, ideológica, de sujeitos sócio-históricos, representados mimeticamente pela personagem Fabiano, de existência fictícia.

PALAVRAS-CHAVE:
heterogeneidade; constituição do sujeito; língua e discurso; “Vidas Secas”; texto literário;

ABSTRACT:
The comprehension of language only as a system of signs with immanent sense limits the critical reading. It is not enough to reserve to the literary text the property of plurality of meaning, restricted to stylistic connotation and ambiguity. It becomes necessary to understand the language as semantically opaque, in which interdiscourse focuses on the effects of meanings. The conception of the subject also changes to that of a split, heterogeneous subject, passed by the unconscious. Thus, the objective is to analyze the novel "Vidas Secas", by Graciliano Ramos, in the light of the French Discourse Analysis, in order to propose a critical reading of the discursive and therefore ideological constitution of socio-historical subjects, represented mimetically by the character Fabiano, of fictitious existence.

KEYWORDS:
heterogeneity; constitution of the subject; language and discourse; "Vidas Secas"; literary text;

O POLÍTICO E O BURLESCO NA MANGUEIRA 2018: ARQUITETURA E SENTIDOS

TIAGO JOSÉ FREITAS BATISTA
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RESUMO:
Este artigo apresenta e classifica um entrelaçamento linguístico entre discursividade - através dos sentidos e arquiteturas - e a arte - representada pelo samba-enredo e fantasias - do desfile da Estação Primeira de Mangueira para o Carnaval de 2018 que apresenta o enredo: “com dinheiro ou sem dinheiro, eu brinco”. Nossas análises se balizarão no método pecheutiano da AD e na arquitetura do não-verbal, em Souza, objetivando identificar o político e o burlesco na materialidade mensurada, extraindo dela posições, condições de produção, ideologia, memória e demais elementos que inscrevem o desfile da agremiação carnavalesca em um ato de manifestação popular contra o maior mandatário da cidade do Rio de Janeiro: o prefeito Marcelo Crivella.

PALAVRAS-CHAVE:
sentidos; arquiteturas; político; mangueira; burlesco;

ABSTRACT:
This article presents and classifies a linguistic interweaving between discursiveness - through the senses and architectures - and the art - represented by the samba - plot and fantasies - of the parade of Estação Primeiro de Mangueira for the Carnival of 2018 that presents the plot: "with money or no money, I play. " Our analyzes will be based on the pecheutian method of AD and non-verbal architecture in Souza, aiming to identify the political and the burlesque in the measured materiality, extracting from it positions, conditions of production, ideology, memory and other elements that inscribe the parade of the carnival association in an act of popular demonstration against the mayor of the city of Rio de Janeiro: Mayor Marcelo Crivella.

KEYWORDS:
senses; architectures; political; hose; burlesque;

ENTRE RIMAS E MÉTRICAS: NO JOGO POÉTICO DA MATERIALIDADE SIGNIFICANTE DO CORDEL

FERNANDA MORAES DOLIVO
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RESUMO:
Neste artigo, busco compreender o modo de dizer do cordel, que se configura pelo poético, principalmente, pelo jogo entre rima e métrica que constituem o ritmo. Para o desenvolvimento das análises, serão importantes os trabalhos de Lagazzi, sobre a materialidade significante, as reflexões de Gadet & Pêcheux (2004), Mariani (2007) e Almeida (2009, 2014) sobre a poesia da língua, O corpus deste trabalho foi constituído por recortes de três folhetos: A morte de Bin Laden na Boca do Povo, de Antônio Barreto; Dilma Rousseff já é presidente da Nação, de Bule Bule e Usina de Belo Monte, de Nando Poeta. A partir das análises desses recortes, além de compreender a estrutura significante do cordel, também o compreendemos como um lugar discursivo de constituição do poeta-cordelista.

PALAVRAS-CHAVE:
literatura de cordel; Análise de Discurso Materialista; poesia;

ABSTRACT:
This article aims to understand how the cordels speak, which is based on poetic, mainly, by the game between rhyme and metric that constitute the rhythm. For the development of the analyzes, the work of Lagazzi on the significant materiality, the reflections of Gadet & Pêcheux (2004), Mariani (2007) and Almeida (2009, 2014) on the poetry of the language will be important. The corpus of this work was constituted by cuts of three cordels: A morte de Bin Laden na Boca do Povo, by Antônio Barreto; Dilma Rousseff já é presidente da Nação, by Bule Bule and Usina de Belo Monte, by Nando Poeta. From the analysis of these cuts, we do not only understand the significant structure of the cordel, but also understand it as a discursive place of the poet-cordelista constitution.

KEYWORDS:
cordel literature; Materialist Discourse Analysis; poetry;

O IMPOSSÍVEL VERIVÉRBIO: FAMIGERADO, DE G. ROSA, COMO ALEGORIA DO PODER SIMBÓLICO

FABIO ROBERTO RODRIGUES BELO
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RESUMO:
O conto Famigerado, de João Guimarães Rosa, lido a partir da teoria sociológica de Pierre Bourdieu, nos auxilia a demonstrar que a linguagem é um instrumento de dominação e violência. Criticamos a leitura do conto que defende a ideia de que o analfabetismo possa ser equivalente ao encontro mais primitivo com a palavra. Insistimos na tese de que o poder simbólico perpassa as relações de poder, constituindo-as e mantendo-as. Concluímos sustentando a hipótese de que o conto pode ser lido como uma alegoria do encontro entre a força física do jagunço e o poder simbólico encarnado pelo médico, narrador do conto. Tal encontro explicita a invisibilidade da violência simbólica, tornada visível, no entanto, através literatura.

PALAVRAS-CHAVE:
Guimarães Rosa; linguagem; poder; dominação; violência;

ABSTRACT:
The tale Famigerado, by João Guimarães Rosa, read from the sociological theory of Pierre Bourdieu, helps us to demonstrate that language is an instrument of domination and violence. We criticize the reading of the tale that defends the idea that illiteracy can be equivalent to the most primitive encounter with language. We insist on the thesis that the symbolic power permeates the relations of power, constituting and maintaining them. We conclude by supporting the hypothesis that the tale can be read as an allegory of the encounter between the physical force of the “jagunço” and the symbolic power incarnated by the doctor, narrator of the tale. Such an encounter makes explicit the invisibility of symbolic violence, made visible, however, through literature.

KEYWORDS:
Guimarães Rosa; language; power; domination; violence;

O DISCURSO DA (N)AÇÃO: APONTAMENTOS DE LITERATURA, HISTÓRIA E PROPAGANDA POLÍTICA NA REVISTA OS SERÕES (1901-1911)

FERNANDA SUELY MULLER
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RESUMO:
Desde seu lançamento, a revista mensal e ilustrada Os Serões (1901-1911) veiculou, além de artigos vários sobre os mais diversos aspectos da sociedade portuguesa e (eventualmente) brasileira da época, uma série de artigos bem peculiares. Em alguns artigos/reportagens publicados de forma seriada e intituladas como “De Lisboa a Moçambique” e “Guerras coloniais”, por exemplo, notamos que a campanha colonial e os feitos dos desbravadores portugueses em terras africanas foram relatados bem à moda folhetinesca sempre enfatizando, não por acaso, a “grandiosidade” e a “hegemonia” da raça lusitana perante às (ex)colônias. Neste trabalho objetivamos, portanto, traçar um breve panorama do discurso (pós) colonial fomentado pela revista através de fragmentos significativos e demonstrar como a imprensa da época endossava a campanha colonialista com o escopo de (re)construir a imagem de um país decadente através da propaganda nacionalista.

PALAVRAS-CHAVE:
imprensa periódica; relações luso-brasileiras; propaganda colonialista;

ABSTRACT:
Since its first number, the monthly and illustrated magazine Os Serões (1901-1911) has published, in addition to various articles on the most diverse aspects of Portuguese and Brazilian (perhaps) society of the time, a series of very peculiar articles. In some articles / reports published in series and titled “From Lisbon to Mozambique” and “Colonial Wars”, for example, we note that the colonial campaign and the achievements of the Portuguese pioneers in African lands were reported in a “soap opera” style always emphasizing, not by chance, the “grandeur” and “hegemony” of the Lusitanian race before the (former) colonies. In this work we aim to draw a brief overview of the (post) colonial discourse promoted by the magazine through significant fragments and demonstrate how the mass media at that time endorsed the colonialist campaign with the scope of (re)constructing the image of a decadent country through nationalist propaganda.

KEYWORDS:
periodical press; Portuguese-Brazilian relations; colonialist propaganda;

A RACIALIZAÇÃO PELAS VOZES DAS PERSONAGENS DE LIMA BARRETO E ESMERALDA RIBEIRO E(M) UMA ANÁLISE DISCURSIVA

ADRIANA DOS REIS SILVA
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RESUMO:
Este trabalho propõe uma reflexão acerca das personagens presentes nas obras de Lima Barreto (1922), Clara dos Anjos, e Guarde segredo (1998), criação de Esmerada Ribeiro. À luz das formações discursivas segundo Michel Pêcheux (1997) investigou-se os padrões sociais instituídos pelas personagens das narrativas citadas, focando a Clara barretiana, seguidamente da personagem-narradora da trama de Esmeralda Ribeiro, além do cenário discursivo vivenciado pelos escritores. Verificou-se que ambas narrativas trazem a prerrogativa inferiorizante em relação ao negro, no entanto, Ribeiro através de uma escrita singular rompe com a voz estereotipada da representação da mulher negra, a resignação se esvai e um tom de combate surge através de sua escritura. Já, Barreto em sua época, reproduz o discurso da subalternidade, conformidade social, mas de forma insurgente, de modo a denunciar as atrocidades raciais traduzidas pela voz suburbana.

PALAVRAS-CHAVE:
personagem; formação discursiva; ideologia; racialização;

ABSTRACT:
This work proposes a reflection about the characters present in the works of Lima Barreto (1922) Clara dos Anjos and Guarde Segredo (1998), written by Esmeralda Ribeiro. Regarding to the Discursive Formations according to Michel Pêcheux (1997) it was investigated the social standards instituted by the characters of the mentioned narratives, focusing on the Clara Barretiana, followed by the narrator-character of the Esmeralda Ribeiro plot, besides the discursive scenario experienced by the writers. It was verified that both narratives bring the lowering prerogative in relation to the black, however, Ribeiro through a singular writing breaks with the stereotyped voice of the representation of the black woman, the resignation is exhausted and a tone of fighting arises through its writing. Already, Barreto in his time, reproduces the discourse of subordination of the social conformity, but in an insurgent way to denounce racial atrocities, that is translated by the suburban voice.

KEYWORDS:
character; discursive formation; ideology; racialization;

Resenha

SOBRE CULTURA E DIVERSIDADE HOJE: O POLÍTICO E A DIFERENÇA

FELIPE AUGUSTO SANTANA DO NASCIMENTO
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RESUMO:


PALAVRAS-CHAVE:


ABSTRACT:


KEYWORDS: